Kycklingenchiladas

Min bror godkände mina enchiladas och åt två på raken, så jag tar det som att dom är riktigt nice!

Kycklingenchiladas (8 st halvstora eller 6 stora, beror på bröden. Är typ 4 port iallafall)

300 g
kycklingfilé
3 dl varm hönsbuljong
1 tsk olja
1 grön paprika
1 hackad gul lök
40 g tacokrydda (sån därn man köper på påse till tacofärsen)
250 g kesella (1 burk)
2-3 dl riven ost (beror på hur mycket man gillar ost)
5 dl(/500g) passerade tomater
2 pressade vitlöksklyftor
1 rågat krm chilipulver (jag brukar höfta lite med den här, beroende på vilket humör jag är på)
8 tortillabröd, såna där lite mindre. (Eller 6 stora, om man vill det. Blir typ samma sak. Beror på om man är jämnt eller udda sällskap, kanske.)


Gör så här!


Sätt på ugnen på 175 grader. Börja sen med att koka kycklingen i hönsbuljongen tills den är helt genomkokt. Strimla den sedan i små strimlor. Medan du kokar den kan du hetta upp oljan i en stekpanna. Fräs paprikan och gula löken tills de luktar härligt. Tillsätt sedan kycklingen, buljongen och tacokryddan till stekpannan, hetta upp det och låt det stå och småputtra i en sisådär 10-15 minuter, gärna under lock.

Ta sen och häll ner de passerade tomaterna i en kastrull, tillsätt vitlöken och chilin, hetta upp och låt också det stå och puttra ett tag, typ 5-10 minuter så att smakerna kommer ihop sig.

Medan allt det andra står och puttrar kan du röra ihop kesellan och ungefär 1 dl av osten. Sen värmer du tortillabröden några sekunder i mikron eller på annat sätt (bara de blir lite varma, liksom).

Efter detta kommer själva ihopsättandet! Fördela kycklingröran och kesellan i de 8/6 tortillabröden, paketera ihop dom och lägg dom i en ugnsfast form med flikarna neråt så att de inte åker upp. Sedan häller du tomaten över alltsammans och strör över resten av osten. Sen gratinerar du alltsammans i ugnen i en sisådär 25 minuter (175 grader, remember?), tills osten har smält och fått fin färg. Klart!



De tar ganska lång tid att göra, men ack så värt det är! Smaklökarna dansar cha-cha och slår frivolter. Älsker't.
 

Receptet kommer från en Viktväktarkokbok vi har hemma, jag har bara gjort några småändringar till det, enligt mig, bättre. Det är typ bara 275 kalorier i en sån här goding, och man blir mätt på typ två, så det är minst sagt både gott OCH nyttigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0